Door Simon Droog — een Nederlandse zelfgeschoolde brand designer uit Barcelona
Opvallen in de massa, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn al zoveel andere business coaches, financieel adviseurs of yoga studio’s. Waarom zouden je klanten kiezen voor jou? Wat onderscheid jou van de andere coaches, adviseurs of studio’s?
Pia Silva van Worstofall Design uit New York heeft een interessante manier om je te onderscheiden van de rest — een andere manier om op te vallen in de massa. In plaats van dat je alleen kijkt naar waar je voor staat en wat je concurrentie doet (wat bijna alle wel bedrijven doen), kijk je ook naar waar jij tegen bent.
TEGENSTRIJDIGE MERKsTRATEGIE
Ze omschrijft het zo:
“You should aim to create a brand personality that’s contrary to the popular personality in your industry.”
— Pia Silva
Als voorbeeld geeft ze een bedrijf dat financieel advies geeft (een klant van ze) — Stash Wealth is van-deze-tijd en hip. Ze hebben een onderneming met een leuke, frisse en jonge vibe. Dat werkt voor ze, omdat het anders is dan andere bedrijven in de financiële wereld. Als ze een reclamebureau waren geweest, dan waren ze één van velen in die wereld; het zou niet anders zijn dan de meeste concurrenten en zou niet opvallen in de massa. Maar omdat ze deze vibe uitstralen in een over het algemeen conservatieve industrie, vallen ze juist op.

— Image: Kaboompics
Zo definieer je een relevante, tegenstrijdige identiteit voor je merk. En Worstofall Design heeft dit concept niet voor ze bedacht. Het is wie ze zijn. Pia heeft ze er alleen van overtuigd dit als onderscheidend vermogen te gebruiken. En het werkt!
DURF IK DAT WEL?
Nou kan ik me voorstellen dat je het eng of spannend vindt om tegen de status quo in te gaan. Je bent bang om klanten af te schrikken (waarvan zij zegt: “Juist goed!”) Of je bent bang om iets te zeggen waar iemand van overstuur raakt (wederom, goed!) Als je iedereen te vriend probeert te houden, dan word je een generiek, tien-in-een-dozijn merk. En dat zijn merken die het juist moeilijk hebben.
Pak wat jou anders maakt, waar je tegen bent en maak het je eigen — maak het onderdeel van je merk. Op deze manier pak je een positie waar nog niemand speelt en pak je de aandacht.
Belangrijk om in gedachten te houden, is dat je je niet anders voor moet doen dan wie je bent. Anders om het ‘anders-zijn’ werkt juist averechts en kan je zelfs klanten kosten.
Zelf aan de slag: Schrijf op wat jouw onderscheidend vermogen is — wat het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf is. Geef antwoord op vragen als:
Maar ook:
Vervolgens:
Tot slot:
Werk aan jouw merkstrategie en...
PAK DE AANDACHT van je klant
Een Live Workshop om je te helpen op te vallen in de massa, je ideale klant aan te trekken en te groeien met je bedrijf.
Wat nou als het probleem niet je product of je dienst is? Wat nou als het probleem je boodschap is? Wat nou als je eigenlijk gewoon niet duidelijk genoeg bent over wat je aanbiedt? Wat nou als deze methode je kan helpen duidelijker te communiceren, zodat iedereen begrijpt waarom ze gewoonweg moeten hebben wat jij aanbiedt?
Schrijf je in voor de Pak de Aandacht workshop. Kom langs en spendeer een halve dag aan het verduidelijken van je verhaal en je gaat promotie materiaal maken die de aandacht pakt.
Kom langs! Schrijf je vandaag in op: pakdeaandacht.nl. Of kijk hier voor meer informatie.
Met plezier,

Atelier Pan | Brand Design for Conscious Entrepreneurs
Val op in de massa, trek je ideale klant aan en groei met je bedrijf.
PS. DEEL dit artikel met je netwerk door te klikken op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen. Op die manier je mede-wereldverbeteraars ook van dit materiaal mee kunnen profiteren.