Storytelling: Vertel jij wel het juiste verhaal?

Door Simon Droog — een Nederlandse zelfgeschoolde brand designer uit Barcelona

Verhalen pakken onze aandacht en dat is waarom het zo belangrijk is voor je merk en je marketing. Maar we vertellen niet altijd het juiste verhaal dat past bij de ervaringen van onze klanten.

Meestal vertellen we simpele verhalen in relatie tot onze klanten en ons product, zoals:

“Jongen ontmoet meisje, jongen wordt verliefd op meisje, jongen trouwt met meisje en ze leven nog lang en gelukkig.”

Het probleem van dit verhaal is het niet echt realistisch is. Als we mensen willen helpen om hun doel te bereiken, dan moet het verhaal epischer zijn.

Je klanten zijn op reis. Onderweg komen ze vele obstakels en uitdagingen tegen. Bijvoorbeeld die enorme draak. Veel te sterk om tegen te vechten. Ze moeten veranderen wie ze zijn om de draak te kunnen verslaan. Uiteindelijk zijn ze na het verslaan van de draak een ander persoon, dan toen ze begonnen.

Onthoud daarom goed, wat je eigenlijk verkoopt is een verhaal van verandering.

Atelier Pan Simon Says tips

Heel herkenbaar. Ook voor mij. Het verhaal dat ik vertelde was ook veel te rooskleurig. “Met mijn hulp is het zo gepiept.” Maar in de werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Ik ben goed in wat ik doe, maar er zijn altijd uitdagingen die we samen moeten overwinnen. En die uitdagingen mag je best bespreekbaar maken. Juist. Dit maakt het verhaal alleen maar epischer — helemaal als we, desondanks alle tegenslagen, de draak toch hebben weten te verslaan.

“When you tell a story that makes the journey look easy and omit the real challenges the clients will face, you’ll lose trust.”

— Anthony Iannarino

atelier pan storytelling vertel jij wel het juiste verhaal

— Image: Glen Jackson on Unsplash

Stel je voor.

TWEE SCENARIO's:

Je vertelt een verhaal die de reis makkelijk laat lijken en de echte uitdagingen die je klant moet overwinnen achterwege laat.

Resultaat: je verliest hun vertrouwen.

Of je vertelt over de grootste obstakels en dat je ze handvatten aanreikt om deze te overwinnen.

Resultaat: je wint juist hun vertrouwen.

Eerlijke verhalen pakken de aandacht van je klanten, omdat ze juist hierdoor hun eigen verandering kunnen inbeelden. Wanneer je hun vertrouwen hebt gewonnen en ze geloven dat jij ze kan helpen met die verandering, ben je een relatie aan het opbouwen die enerzijds je klanten helpt en anderzijds je eigen bedrijf helpt groeien. Win-win.

ZELF AAN DE SLAG

Schets het plot van het verhaal van jouw klanten. Schrijf alle obstakels en uitdagingen op die ze tegen gaan komen tijdens de verandering die ze ondergaan.


Werk aan jouw verhaal en...

PAK DE AANDACHT van je klant

Een Live Workshop om je te helpen op te vallen in de massa, je ideale klant aan te trekken en te groeien met je bedrijf.

Wat nou als het probleem niet je product of je dienst is? Wat nou als het probleem je boodschap is? Wat nou als je eigenlijk gewoon niet duidelijk genoeg bent over wat je aanbiedt? Wat nou als deze methode je kan helpen duidelijker te communiceren, zodat iedereen begrijpt waarom ze gewoonweg moeten hebben wat jij aanbiedt?

Schrijf je in voor de Pak de Aandacht workshop. Kom langs en spendeer een halve dag aan het verduidelijken van je verhaal en je gaat promotie materiaal maken die de aandacht pakt.

Kom langs. Schrijf je vandaag in op: pakdeaandacht.nl. Of kijk hier voor meer informatie. 

atelier pan pak de aandacht live workshop

Met plezier,

Simon

Atelier Pan | Brand Design for Conscious Entrepreneurs
Val op in de massa, trek je ideale klant aan en groei met je bedrijf.

PS. DEEL dit artikel met je netwerk door te klikken op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen. Op die manier je mede-wereldverbeteraars ook van dit materiaal mee kunnen profiteren.

Leave a Reply 0 comments