Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk

Door Simon Droog — een Nederlandse zelfgeschoolde brand designer uit Barcelona

Vorige week is het nieuwe campagnebeeld voor de Rotterdam Pride 2017 gepresenteerd. Dit is niet echt goed in de smaak gevallen bij het publiek. Ze hebben namelijk een lettertype gekozen dat verdacht veel lijkt op het lettertype dat de Nazi’s in de Tweede Wereldoorlog ook gebruikten voor hun propaganda (ter info: het Tannenberg lettertype).

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk rotterdam pride

— Image: Twitter.com (@rotterdampride)

Gezien de geschiedenis niet echt een gepaste keuze, lijkt me. 
En meer mensen hadden ook deze associatie.

Inmiddels heeft Rotterdam Pride geluisterd naar de feedback en hebben ze het campagnebeeld aangepast.

Ondanks dat dit natuurlijk niet de opzet was van de organisatie van de Rotterdam Pride, benadrukt het wel het belang van de keuze voor een lettertype dat past bij het merk, bij je bedrijf of organisatie en natuurlijk ook bij je doelgroep.

“You’re not my type.”

Je keuze voor een bepaald lettertype roept associaties op bij mensen — een lettertype kan je raken. Iets wat nog wel eens vergeten wordt.

Ik heb hier al eens eerder een artikel over geschreven: How typography can touch you.

LETTERTYPES VERTELLEN HET VERHAAL

Het verhaal van Rotterdam Pride doet me denken aan een TEDx talk die ik een tijdje geleden heb gezien. Sarah Hyndman vertelt in haar talk over de kracht van typografie. Ze noemt lettertypes ‘multi sensory imagination grenades.’ — of te wel een soort 'fantasie-bommen' die al je zintuigen prikkelen. Ze vertellen het verhaal van het product dat je in de verpakking aan gaat treffen. Ze transformeren woorden in verhalen.

In het geval van Rotterdam Pride transformeert het lettertype de woorden in het verkeerde verhaal — een verhaal die ze eigenlijk niet willen vertellen.

Ze gaat verder.

Ze vertelt dat een lettertype compleet de betekenis van een woord kan veranderen. Het geeft het woord een achtergrond verhaal. Het geeft het een persoonlijkheid.

Het lettertype kan het woord veranderen in iets dat invloed kan uitoefenen.

DE INVLOED VAN TYPOGRAFIE

Ze geeft een aantal interessante voorbeelden:

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

Je neemt iets goedkoops en massa-geproduceerd.

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

En je kan het handgemaakt, heerlijk vers en veel duurder laten lijken, ook al is dat het niet — een veel gebruikte techniek in de reclamewereld.

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

Je kan iets tijdelijks…

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

…ouderdom of wijsheid meegeven.

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

Je kan met een lettertype ook een onpersoonlijke zakelijke organisatie…

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

…een stem geven die zegt: “Wij zijn vriendelijk, we geven echt om je.”

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

Of wij zijn exclusief en luxueus.

atelier pan Typografie: Wat het verkeerde lettertype kan doen met je merk sarah hyndman tedx

Of vertrouw ons gerust, wij zijn de gevestigde orde… al zo lang.

Eigenlijk is typografie gewoon verhalen vertellen, zegt ze:

Typography is storytelling.
Fonts turn words into storytelling.”

Bekijk zelf ook de TEDx talk van Sarah Hyndman: Wake up & smell the fonts.


KIES BEWUST!

Je hebt nu ook de kracht van typografie kunnen ervaren. Ik wil nogmaals benadrukken dat het kiezen van een lettertype enorm belangrijk is voor je merk — voor de beleving die mensen hebben van je merk. Kies daarom heel bewust en weloverwogen voor een lettertype. 

Heb je behoefte aan wat hulp bij de keuze voor een lettertype?

Neem dan gerust contact met ons op:

Met plezier,

Simon

Atelier Pan | Brand Design voor Bewuste Ondernemers
Word geloofwaardiger, trek je ideale klant aan en groei met je bedrijf.

PS. DEEL dit artikel met je netwerk door te klikken op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen. Op die manier je mede-wereldverbeteraars ook van dit materiaal mee kunnen profiteren.

Leave a Reply 0 comments