Wat is een goed moment om te kiezen voor een rebrand?

Door Simon Droog — een Nederlandse zelfgeschoolde brand designer uit Barcelona

Ik vraag mijn klanten regelmatig waar ze tegen aan lopen als het gaat om branding en merkbeleving. En gisteren zei iemand tegen me dat ze nu een paar jaar bezig zijn met hun bedrijf en het gaat heel goed. Telkens wanneer er behoefte was aan promotiemateriaal hebben ze ad-hoc besloten om iets te (laten) maken — denk bv. aan visitekaartjes, een flyer of een brochure. Of zelfs een update van de website.

Als gevolg daarvan hebben ze nu visitekaartjes in één stijl, flyers in een andere stijl en de website is ook net weer anders. Er zit eigenlijk geen geheel (meer) in.

Hij vroeg mij daarom: “Hoe krijgen we dat nou weer allemaal op één lijn?"

Mijn antwoord:

Tijd voor een rebrand

Ze krijgen dus steeds meer behoefte aan een merk met één stijl — met één bepaalde uitstraling, nu het bedrijf aan het groeien is. En dit hoor ik vaker van bedrijven die een groeispurt doormaken of na een jaar of drie een professioneler merk willen neerzetten.

Dit is maar één voorbeeld van een situatie waar een rebrand een goede volgende stap is. Maar er zijn er meer.

5 SIGNALEN DAT HET TIJD IS VOOR EEN REBRAND

Hieronder geef ik je een lijstje met 5 signalen die aangeven dat het tijd is voor een rebrand.

Wanneer weet je nou dat het tijd is voor een rebrand?

Je bent als bedrijf echt toe aan een rebrand toe als je deze 5 signalen herkent:

  1. Je merk is opgebouwd uit ad-hoc promotiemateriaal en is niet consistent (meer) — zoals het voorbeeld hierboven.
  2. Je merk trekt niet de juiste klanten (meer) aan of je wilt een nieuwe markt bereiken.
  3. Je merk straalt niet (meer) uit wie je bent en waar je voor staat als bedrijf.
  4. Je merk voelt te generiek en lijkt te veel op andere bedrijven.
  5. Je wilt met een schone lei beginnen en/of een nieuwe reputatie opbouwen.

1. JE MERK IS NIET CONSISTENT (MEER)

Het is heel normaal dat je elke keer als er behoefte was aan promotiemateriaal, hier iets voor hebt laten maken of in veel gevallen zelf iets voor hebt gemaakt. Zo pakken veel ondernemers het in het begin aan. Maar op een gegeven moment heb je een berg materiaal bij elkaar verzameld dat niet goed bij elkaar past. Een deel van het materiaal is al wel aangepast, maar een ander deel weer niet. Je merk is haar consistentie verloren. En consistentie is toch iets waar je klanten hun vertrouwen in jouw merk op baseren. Met een rebrand krijg je die consistentie in je merk (weer terug).

2. JE MERK TREKT NIET DE JUISTE KLANTEN (MEER) AAN

Wie is je doelgroep? En is dat onlangs veranderd? Misschien dat je in de begintijd van je bedrijf een aantal producten voor een lage prijs hebt aangeboden of je bood een heel beperkt aantal diensten aan, maar nu bied je veel luxere producten aan of heb je het aanbod inmiddels flink uitgebreid. Je bedrijf is veranderd, maar je merk sluit nog steeds aan bij je bedrijf van toen. Daarom trek je ook het type klanten aan van toen en niet die nieuwe klant waar je nu naar op zoek bent. Een rebrand helpt je dergelijke veranderingen op te vangen.

3. JE MERK STRAALT NIET (MEER) UIT WIE JE BENT EN WAAR JE VOOR STAAT ALS BEDRIJF.

Je bedrijf is na verloop van tijd waarschijnlijk flink veranderd. Ook je visie en missie zullen om de haverklap aangepast zijn. Het is in de beginfase van een bedrijf heel normaal als je deze dingen nog niet helemaal helder hebt en zelfs is het niet gek dat je hier na een langere tijd ineens toch nog weer wat aan wilt schaven. Eigenlijk zouden je merk en je uitstraling met deze evolutie mee moeten gaan, maar meestal gebeurd dat niet. Daardoor loopt je merk vaak achter ten opzichte van wie je bent en waar je voor staat als bedrijf. Met een rebrand kan je beiden weer op één lijn krijgen.

4. JE MERK VOELT TE GENERIEK EN LIJKT TE VEEL OP ANDERE BEDRIJVEN.

Je valt niet op in de massa met je merk. En daardoor weet je niet de aandacht te pakken van je ideale klant. Je mag dan een enorm uniek produkt of dienst hebben, als je alleen maar als 'ruis op de lijn' wordt ervaren, val je nog steeds niet op. Met een rebrand pas je je merk — je promotiemateriaal (bv. je visitekaartjes, flyers en brochures), je website en je social media — zodanig aan dat het je hele merk uniek maakt.

5. JE WILT MET EEN SCHONE LEI BEGINNEN EN/OF EEN NIEUWE REPUTATIE OPBOUWEN.

Soms wil je eigenlijk liever helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van een nieuw merk. Een reden daarvoor kan zijn dat je bedrijf dermate veranderd is dat je huidige merk niet meer past bij je bedrijf — maar dan ook écht niet meer. Of misschien heeft je reputatie wel zo’n enorme klap gekregen, dat je beter een frisse start kan maken. Ook hiervoor kan een rebrand een uitweg bieden.

Herken je (één van) deze signalen? Dan is het voor jou waarschijnlijk tijd voor een rebrand.

MAAR WAT HOUDT EEN REBRAND NOU EIGENLIJK PRECIES IN?

atelier pan entrepreneur.com 5 Tips for Building a Strong Brand Identity

— Image: Unsplash.com

Een rebrand kan je zien als een nieuw pak voor jezelf. Als je oude pak niet meer past of niet meer bij je past, dan wordt het tijd voor een nieuwe.

Eerst nemen we dan natuurlijk je maat op (wie ben je, wat doe je en wat zijn je waarden) en omdat je op wilt vallen in de massa, kijken we naar wat andere mensen dragen (wie is je concurrentie) en wat andere mensen aantrekkelijk vinden (wie is je ideale klant).

Op basis van deze invloeden gaan we daarna op zoek naar een passende uitstraling (denk aan stijl, vormentaal, kleur, lettertypes en beeldmateriaal) voor een nieuw pak dat je als gegoten zit.

De volgende stap is het maken van een ruwe eerste versie van je pak (het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit met concepten voor een nieuw logo en een bijpassende huisstijl).

Na het passen van de eerste versie, worden er nog een paar kleine dingen aangepast, zodat je pak inderdaad heerlijk zit en echt past bij jou (feedback op het logo en de huisstijl en de bijbehorende aanpassingen).

Met je nieuwe pak als leidraad, kan je nu een bijpassende bloes, schoenen en tas laten maken (bv. visitekaartjes, een brochure en een nieuwe website).

Je nieuwe pak is af. En je hebt er de juiste accessoires bij gevonden. Je kan het nu allemaal aantrekken en aan iedereen gaan laten zien (de openbaring van je nieuwe merk — na de rebrand).


TIJD VOOR EEN NIEUW PAK!

Heb je na het lezen van dit artikel het gevoel dat jij toe bent aan een nieuw pak (een rebrand), dan is de kans groot dat dat ook zo is. Als je zorgvuldig kijkt naar wat de reden van het bestaan van je bedrijf is, wie je ideale klant is en hoe je alles wat je doet zo kan omvormen dat het laat zien wie je nu bent (op social media, op je website, in je logo en al je andere promotiemateriaal), dan geeft dat je merk een enorme boost.

Klaar om te praten over een mogelijke rebrand?

Neem dan gerust contact met ons op:

Met plezier,

Simon

Atelier Pan | Brand Design voor Bewuste Ondernemers
Word geloofwaardiger, trek je ideale klant aan en groei met je bedrijf.

PS. DEEL dit artikel met je netwerk door te klikken op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen. Op die manier je mede-wereldverbeteraars ook van dit materiaal mee kunnen profiteren.

Leave a Reply 0 comments